De aanvraagprocedure voor een minilening kan snel verlopen als u de juiste documenten klaar heeft liggen. Maar wat heeft u nu allemaal nodig om een minilening aan te vragen? U dient hiervoor de volgende documenten te tonen aan de aanbieder:
- Een identiteitsbewijs zoals een paspoort, identiteitskaart of een rijbewijs
- Een recent bankafschrift van niet ouder dan één maand (mag ook een uitdraai van internetbankieren zijn)
- Een bewijs van inkomen zoals een loonstrook
Dit zijn de documenten die u nodig heeft voor uw eigen aanvraag, er kunnen ook aanvullende documenten nodig zijn voor de garantstelling. Dit is van toepassing als u een persoon opgeeft die voor u garant gaat staan, van deze persoon dient u de volgende documenten mee te sturen:
- Een identiteitsbewijs van deze persoon zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs
- Een bewijs van van inkomsten zoals een loonstrook
De stukken kunt u bij de aanbieders van een minilening aanleveren via e-mail, fax of post. Bij het versturen per post dient u rekening te houden met één dag vertraging. Een aanvraag via e-mail of fax kan meteen in behandeling genomen worden.
De acceptatieprocedure
Na ontvangst van de diverse documenten zult u een bericht ontvangen dat de aanbieder de aanvraag voor de minilening in goede orde heeft ontvangen. Daarna zal de afdeling acceptatie van de desbetreffende aanbieder uw aanvraag in behandeling nemen. Hoewel er geen navraag zal worden gedaan bij het BKR kan het wel zo zijn dat er andere systemen geraadpleegd worden om uw kredietwaardigheid te toetsen. Is alles in orde dan zal de aanbieder overgaan tot uitkering van het gevraagde bedrag, sporadisch kan het voorkomen dat met u een lager bedrag zal worden uitgekeerd na aanleiding van uw inkomsten en de lasten op uw bankafschrift.
Een overboeking zal altijd met spoed plaatsvinden zodat u in de meeste gevallen binnen enkele minuten al over het geld kunt beschikken, een aantal banken hanteren een langere verwerkingstijd die kan oplopen tot één werkdag. Na ontvangst van het geleende geld heeft u 21 dagen de mogelijkheid het geld terug te betalen inclusief de kosten. Een latere betaling is niet mogelijk! Tracht u dus altijd op tijd uw schuld bij de aanbieder in te lossen aangezien de extra kosten erg hoog kunnen oplopen.